Hoppa till innehåll
Svenska – Sverige
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Backoffice Guiden

Helhets guide för Backoffice 

1 Navigering i Backoffice 

Microdeb Backoffice är en webbaserad tjänst från Microdeb AB som nås via https://backoffice.microdeb.se. Backoffice är strukturerat kring menyalternativen Artiklar, Bokföring, Enheter, Konton, Rapporter och Inställningar. Därtill finns det fyra systemknappar i övre högra hörnet. I denna manual går vi igenom vad alla funktioner gör.  

Skulle du sakna några menyalternativ så beror det antingen på att ditt webbläsarfönster eller skärmupplösning är för litet och alternativen ligger under symbolen ”…”, eller så är du inloggad på en nivå där dessa alternativ ej är tillgängliga (se 1.1 Logga in i Backoffice). 

 

1.1 Logga in i Backoffice
En bild som visar text, skärmbild, Teckensnitt, Varumärke

Automatiskt genererad beskrivning

För att kunna logga in på Backoffice så krävs ett konto. Detta betyder att du skriver in din mailadress eller givet användarnamn  varpå du därefter också skriver in det lösenord du har satt eller fått av systemet. Därefter ska du vara inloggad i Backoffice. 


Det första du som administratör behöver göra är att välja om du vill logga in på enterprisenivå, företagsnivå eller enhetsnivå. Beroende på dina rättigheter som administratör kan vissa av dessa alternativ inte vara tillgängliga. Är dina rättigheter begränsade till enbart en enhet så kommer vissa funktioner och rapporter kommer saknas. Du kommer också enbart kunna se data från din eller dina enheter. 

Möjligheten att logga in eller växla till enterprisenivå är enbart tillgängligt för Sysadmins. Var försiktig med justeringar på den här nivån då det kan medföra problem  

I den här manualen kommer vi utgå ifrån en administratör inloggad på företagsnivå. Detta är det förvalda alternativet och är vårt rekommenderade alternativ då det ger tillgång till samtliga data. 

Notera att du kan byta nivå i efterhand inifrån Backoffice. 

 

1.2 Drop down-menyer 

All navigering i Backoffice sker via drop-down menyer.  

2 Artiklar 

Då artiklar ligger på enhetsnivå så återfinns inloggad på företagsnivå i denna meny enbart Artikelfilter. Artiklar hittar du i stället under Enheter / enhet / Artiklar. 

Är du inloggad på enhetsnivå så leder detta alternativ direkt till ovan artikelsida. 

A blue and white box with black text

Description automatically generated

2.1 Artikelfilter 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

A screenshot of a computer

Description automatically generated

 

Artikelfilter används enbart till för hur visning av Artikelstatistik ska synas. 

Skapa ett filter genom att använda knappen ”Lägg till ny” sedan sätt ett namn och en beskrivning på filtret.  

När detta är gjort kan du på artikelnivå sedan knyta artikeln mot filtret, se  4.2.1.2 Artiklar och dropdown-listan under rubriken ”Artikelfilter”. 

Sen kan du använda detta filtret för att få ut specifika artiklar i din rapport. 

 

 

 

3 Bokföring A screenshot of a computer

Description automatically generated

Under detta menyalternativ har vi samlat Kontoplan, Varugrupper respektive Lönearter.  

 

 

3.1 Kontoplan 
A screenshot of a computer

Description automatically generated
A white rectangular object with a black border

Description automatically generated

Kontoplan är uppdelad i flikarna Kontoplan respektive Representation

 

3.1.1 Kontoplan 

 

 

Kontoplan används för att sätta bokföringskonton på div funktioner i kassan, exempelvis betalmedel eller moms. Varje rubrik är något som finns i kassan och varje rubrik kan knytas mot ett bokföringskonto. Detta brukar för det mesta sättas upp i början av en installation eller senare i samband med ekonomifiler som ska skapas. Anledning till att det finns här är för att du som kund själv kan ändra vid behov.  

3.1.2 Representation 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Vid användning av vår Tjänstebeställningsportal så kan det komma att finnas val för beställaren att välja i steg 2 gällande typ av beställning och dylikt. Här sätter man upp bokföringskonton som ska gälla för respektive konto. Att ha kontohanteringen här betyder att du som administratör kan i realtid ställa in de konton som ska gälla. Detta kommer normalt sättas upp vid behov med hjälp av Microdeb, men om det finns frågor kring detta kontakta Microdeb support.  

 

 

3.2 Varugrupper 

Varugrupper är uppdelad i flikarna Försäljningskonton respektive Varugrupper

 

3.2.1 Försäljningskonton 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

 A white screen with black text

Description automatically generated with medium confidence
Försäljningskonton behöver skapas för att skapa Varugrupper. Försäljningskonto är där moms sätts för varugrupperna. Dom momssatserna som kan sättas är 0,6,12 & 25%. Det kommer då behövas fler försäljningskonton om det ska finnas mer än ett moms alternativ på varugrupperna. 

 

3.2.2 Varugrupper 
A screenshot of a computer

Description automatically generated

Varugrupper är där moms sätts för alla artiklar som läggs upp i BackOffice. För att ändra moms på en artikel så behöver det först göras en varugrupp med ett försäljningskonto som har rätt momssats.  

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Om vi klickar på “Ändra” efter vi har skapat en varugrupp så kan vi även se vad för artiklar som gå mot denna varugrupp, i detta fall så går artikel ‘1004 Lunch’ mot vår varugrupp som heter “Måltider till självkostnadspris”. 

 

 

3.3 Lönearter 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Lönearter samt deras konton sätts normalt upp i samråd med Microdeb kring integrationer och då främst mot ekonomifiler gällande löneavdrag. Som administratör kan du ha full överblick över vilka artiklar som tillhör vilken löneart. Du knyter lönearten mot artikeln under inställningarna på artikeln i en dropdownlista. Löneartsgrupp måste skapas innan anknytning kan göras.  

 

4 Enheter 

I denna meny finner du dina olika enheter. Varje enhet har undermenyn Artiklar, Rabatter och Kassa. Därtill finner du också alternativet Alla enheter.  

 

4.1 Alla enheter 

Klickar du på alla enheter så får du upp mer information om enheterna tex namn & företag. Du får även upp fler alternativ för enheterna som tex rabatter för enheterna och kassa inställningar för dom specifika enheterna. 

 

4.2 Enheter 

Här listas alla de olika enheter. Skulle listan vara större än webbläsarfönstret så kan du använda skrollhjulet på musen för att navigera. Välj något av underalternativen för respektive enhet. Det går även att förstora denna lista genom att öka sidoantal nere till vänster. 

Raderar enheten 

Dubbelklicka ändra ikonen för att redigera namn och de konton som motsvarar enhetens möjliga behov.  

Finns två ställen man kan fylla i bokföringskonton. På enhetsnivå eller på artikelnivå. Dessa sätts normalt upp i samråd med Microdeb kring integrationer och då främst mot ekonomifiler, exempelvis dagrapporter. Du som administratör kommer kunna ha full överblick och kontroll över vad ditt företag använder eller behöver uppdatera.  
Möjliga fält att använda är Kostnadsställe, Ansvar, Verksamhet, Objekt, Aktivitet, Motpart och Balansansvar. 

Hem ikonen tar dig till vald enhets “hemskärm/dashboard”, 
Det gör samma sak som att välja enheten i rullistan. 

Till sidan för artiklar 

Till sidan för rabatter  

Till sidan för kassan 

 

 

4.2.1 Artiklar 

Artiklar är uppdelad i flikarna Artikelgrupper respektive Artiklar

 

4.2.1.1 Artikelgrupper 

Artikelgrupper används till att gruppera artiklar, oftast för att kunna sortera efter vissa grupper när man ska ta ut rapporter och statistik i efterhand. Men dom behövs också för att visa artiklar i Microdeb Me. 

Efter att en artikel är skapad så kan man gå in i artikelgrupper, om du här klickar på ändraknappen så dyker detta fönster upp. Klickar du på Artiklar här så kommer det dyka upp en rullgardin med alla artiklar på enheten, klicka då i artiklarna som ska användas för denna artikelgrupp. 

 

 

4.2.1.2 Artiklar 

Klicka på fliken artiklar för att få upp listan av artiklar 

Här finns lite information om artiklarna så som namn, artikelnummer, pris & varugrupp. 
Dessa går alla att söka på uppe i vänstra hörnet om det skulle vara så att det finns många sidor med artiklar eller om man vill hitta en viss artikel. 

För att ändra inställningarna för en enskild artikel eller för att se ytterligare info om artikeln, klicka på den blå texten på artikelnamnet. 

Här ser vi ytterligare information om artikeln, vi kan även ändra infon här om vi skulle vilja det. Artikelnummer är det nummer som används av systemet för att hitta den specifika artikeln, skulle denna ändras så kommer systemet inte hitta artikeln om detta skulle vara satt någon annanstans. 
Moms är blockerat här eftersom det ställs in på varugrupp som vi väljer lite längre ner. 

Pris per alternativet bestämmer hur artikeln betalas, i detta fall styckpris, detta kan vara per kg, per hekto eller per dag. Detta är så att man ska kunna sätta exempelvis ett hekto-pris på godis. Samma sak om man exempelvis hyr ut något och vill kunna hyra ut det per dag. 

Fast pris betyder att det alltid ska vara priset som vi skriver in i pris fältet. Vi kan även ha denna som av om vi vill kunna skriva in egna priser i kassan, det blir då en ”öppen” knapp. 

Negativ artikel betyder att artikeln kan gå in i minus, har artikeln fast pris så kommer det alltid vara negativt pris, detta är om man vill göra en artikel som en returartikel (exempelvis pant). 

Nollpris tillåtet tillåter dig att skriva pris som 0 kr om det tex är en öppen artikel som ska ges ut gratis men som man vill ha statistik på fortfarande. 

Under övrigt så har vi Varugrupp, varugrupp är där vi sätter moms för artikeln. Här väljer du en av varugrupperna som vi har gjort som har rätt moms för vår artikel. 

Vi kan även sätta artikelfilter, löneart och mix & match men varugrupp är det enda tvingade fältet här. Det är här du sätter förskapade rabatter i mix & match

Här går det även att sätta aktiveringsdatum för en artikel, om de inte ska användas före ett visst datum. Men även om den bara ska gå att beställa till en viss dag i veckan. Aktiveringsdatum samt leveransdagar hör ihop med Weborder-delen av Backoffice. 












A close up of a word

Description automatically generated

Prislistor är till för alternativa priser vid användning av internkort, detta är om man exempelvis betalar med typen löneavdragskort i en kassa så kan inställning sättas så att man ska betala 10 kr mindre än om man hade betalat med annat betalmedel till exempel kontant eller bankkort. 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Här behöver prislistenummer sättas in som är kopplat mot kortgrupp, t ex löneavdrag mot prislista 1. Även typ, som då sätter, fast pris, rabatt i kr eller rabatt i procent och sedan värdet så tex 55 om man har fast pris & 10 om man har rabatt i kr. 

A close up of a sign

Description automatically generated

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Produktionstider används i samband med att man har modulen webbeställning aktiverad och här kan man sätta hur långt det tar för X antal artiklar att produceras till Y antal dagar. 

A close up of a word

Description automatically generated

Tar bort artikeln. 

 

4.2.2 Rabatter 

 A screenshot of a computer

Description automatically generated
Mix & match / rabatter kan läggas till här. Du kan ha följande typer av rabatt; 
 En bild som visar text, skärmbild, programvara, Teckensnitt

Automatiskt genererad beskrivning
 

Du kommer behöva namn på rabatten tex ”2-för-1 våfflor (våffeldagen)”. 

Sedan vad för rabatt typ tex ”få en på köpet” med antal 1 (så att vi får 1 artikel på köpet av 2) och sedan vad för artikel/artiklar detta gäller. Efter Mix & matchregel är satt knyter du regeln på artikelnivå under rubriken/rullistan ”Mix match”. 

 

4.2.3 Kassa 

Kassa är uppdelad i flikarna Kassor respektive Kassörer

 

4.2.3.1 Kassor 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

För att ändra inställningarna för den specifika kassan, klicka på det blå namnet 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

A screenshot of a computer

Description automatically generated

A screenshot of a computer

Description automatically generated

A screenshot of a computer

Description automatically generated

”Ta bort” raderar kassan. 

 

4.2.3.2 Kassörer 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Kassörer behövs för att logga in i kassaprogrammet. Det kan skapas nya kassörer här om man vill ha specifika inloggnings ID för personalen på plats, detta låter en se vem som har gjort vad och när folk loggar in och ut i kassan. 

 

 

 

 

5 Konton A screenshot of a computer

Description automatically generated

I denna meny finner du användarinformation, uppdelade på alternativen Användare, Kunder, Kortgrupper, Kort respektive Koppla kontodimensioner

 

 

5.1 Användare 

Användare är uppdelad i flikarna Användare, Administratörer respektive Behörigheter

 

5.1.1 Användare 

Här visas alla ”vanliga” användare, detta menar alla användare som inte är systemadministratörer samt ditt eget konto. Det går att söka på förnamn, efternamn & anställningsnummer för att hitta användare i denna lista. 

A screen shot of a computer

Description automatically generated

Denna knapp gå in i ”Ändra/redigera” användaren läge. 

Här finns ytterligare information på användaren, en administratör med kontobehörighet kan även se om användare skulle vara raderad eller blockerad. 

A screen shot of a computer

Description automatically generated

Skickar inbjudan till en användare som är aktiverad via mailadressen som är inlagd på användaren. 

A screen shot of a computer

Description automatically generated

Raderar användaren. 

 

5.1.2 Administratörer 

Under denna flik kan vi hitta alla lokaladmin, som tex enhetschefer som ska ha tillgång till en viss enhet för att ta ut rapporter eller ändra artiklar. 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Enda skillnaden mot för en vanlig användare är behörighetsinställningarna

… 

 

5.1.3 Behörigheter 

Här kan du ge tillgång till vissa delar av BackOffice utan att ge tillgång till allting för den användaren, tex om dom bara ska ha tillgång till rapporter men inget annat så kan detta ställas in här. 

 

5.1.4 Praktiska exempel / scenarion 

Här utgår vi ifrån ett par praktiska exempel eller scenarion kring hur man kan behöva hantera användare och behörigheter. I detta fall hur man som systemadministratör ”uppgraderar” en användare till lokaladministratör. 

 

  1. Se till så att användaren först själv loggat in på https://backoffice.microdeb.se så att konto har skapats på Microdebs sida. 

  2. Logga själv in på https://backoffice.microdeb.seFöretagsnivå.  

  3. Gå till Konton / Användare. Leta upp användaren i fråga. Notera att du kanske behöver öka antalet användare som visas på sidan, alternativt byta till nästa sida. Hen bör ha rollen ”Användare”.

Klick på ikonen ”Ändra” (papper/penna) till vänster om namnet. Ett nytt fönster öppnas. 

En bild som visar text, skärmbild, Teckensnitt

Automatiskt genererad beskrivning

  • Klicka i rutan för ”Roller”. Välj ”Lokaladmin” från listan. Denna roll kommer nu läggas till. I samband med detta så visas också ett nytt fält - ”Enhet”. Klicka i detta och välj vilken enhet lokaladministratören tillhör, och klicka på [SPARA]-knappen. 
 
            Om användaren ska ha tillgång till flera enheter så kompletteras de övriga enheterna i                  nästa steg. 
 

 

En bild som visar text, Teckensnitt, skärmbild, vit

Automatiskt genererad beskrivningEn bild som visar text, Teckensnitt, skärmbild, vit

Automatiskt genererad beskrivning
En bild som visar text, Teckensnitt, skärmbild, vit

Automatiskt genererad beskrivningEn bild som visar text, Teckensnitt, skärmbild, vit

Automatiskt genererad beskrivningGå till fliken Behörigheter. Här syns samtliga lokaladministratörer. Nedan går vi igenom tre olika scenarion – i detta exempel utgår vi ifrån följande användare/rad:  

 
 
 
 

Scenario 1. En användare ska enbart ha tillgång rapporter från en enhet 

För att ändra en ”cell” så dubbelklickar man på den. Då öppnas en drop-down-meny med de olika alternativen. Eftersom användaren enbart ska ha tillgång enstaka enhet så väljer vi Anslutningsnivå = Enhet, specificerar vilken enhet under ”Enhet”. Instrumentpanel gör ingen skillnad i dagsläget, men vi brukar ha denna på Läs då intentionen är att denna ska visa relevant information framöver. Sedan aktiverar vi också tillgången till rapporter genom att ändra den till ”Läs”. Alla ändrade celler ändras till gröna. 

När justeringarna är gjorda så klicka på disketten (spara) nere i högra hörnet. Den lilla notisen (1 i ovanstående bild) betyder att det finns en osparad rad för närvarande. 

 

Scenario 2. En användare ska ha tillgång till två (eller flera, men ej samtliga) enheter 

För att ge en användare full tillgång till flera enheter så gör man först första enheten enligt exemplet ovan. Skillnaden kan vara att vi ger personen fler rättigheter, exempelvis artikelhantering också. När första enheten är inställd kan det se ut likt nedanstående (innan det är sparat). 

Därefter ska vi lägga till nästa enhet. Klicka på        -ikonen uppe i vänstra, varpå en ny blank rad skapas. Klicka i respektive cell (inklusive Admin/namn) och välj nästa enhet och rättigheter precis som tidigare. Slutresultatet kan se ut likt nedan. 

Ska användaren ha tillgång till ytterligare enheter så upprepa detta. Avsluta med att spara. 

 

Scenario 3. En användare ska ha tillgång till samtliga enheter. 

Ska en användare ha tillgång till samtliga enheter så kan man ställa in så användaren har Anslutningsnivå = Företag. Då får hen också tillgång till samtliga enheter under detta företag. Kan se ut likt nedan. 

 

 

 

5.2 Kunder 

Kunder används i största mån när vi ska kunna koppla användare mot olika företag eller avdelningar inom ett företag. För det mesta så kopplas detta mot olika typer av integrationer i form av Import av användare eller export till olika affärssystem. Detta brukar sättas upp av Microdeb och behöver sällan administreras av Er själva. Kontakta Microdebs support för ytterligare frågor kring detta. 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Lägger till en ny rad för en kund. 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Inställningar för kunden. 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Raderar kunden. 

 

 

5.3 Kortgrupper 

Internkort måste tillhöra någon typ av kortgrupp baserat på om det är ett lönekort, ett med pengar laddat gästkort eller om det är ett representationskort. 

5.3.1 Kontodimensioner 

A calculator and a trash can

Description automatically generated

Inställningar av kontodimensionsvärden, för ex representation som ska använda sig av ”Intern”, ”Extern” eller ”Utbildning” som kontotyp.  

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Ovan visar de olika kontodimensioner som kan användas. Märk väl att dessa enbart används om Ni som kund använder er av Webordermodul för ex tjänstebeställningar. Här kan man sätta vilka som ska synas och vad namnet på dem ska vara. Detta brukar sättas upp av Microdeb och behöver sällan administreras av Er själva. Kontakta Microdebs supportför ytterligare frågor kring detta. 

5.3.2 Kortgruppsinställning 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Inställningar för kortgruppen 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Inställningar på kortgrupp appliceras för de kort som tillhör den kortgruppen, ex här ovan har vi kort som är löneavdrag. Här kan man ex lägga till prislistenummer som då kommer gälla för de kort som dras i en kassa och får ett annat pris som satts på artikelnivå i 4.2.1.2 Artiklar

Man kan även ställa in restriktion såsom ”Ett köp per dag” som begränsar kort att bara kunna användas för en transaktion per dag eller artiklar i artikelgrupper 4.2.1.1 Artikelgrupper som inte får köpas med internkort. Detta brukar sättas upp av Microdeb och behöver sällan administreras av Er själva. Kontakta Microdebs support för ytterligare frågor kring detta. 

A screen shot of a computer

Description automatically generated

 

Raderar kortgruppen. 

5.4 Kort 

A white screen with text boxes

Description automatically generated with medium confidence

Här finns alla internkort för respektive företag som antingen lästs in eller lagts upp manuellt. Det går att söka på kortnummer för att hitta respektive kort. Kort som dyker upp här är tex löneavdragskort och internkort. 

 

För att lägga till ett kort manuellt tryck på ”Lägg till”-knapp i övre högra hörnet. 

Man väljer typ av kort som kan vara ”Löneavdrag”, ”Laddningsbart kort” eller ”Representationskort”. 

Kortnummer är då det nummer som kortet är programmerat med och måste vara unikt.  

För löneavdrag eller representationskort måste man välja en kreditgräns att kunna köpa för. Laddningsbart kort ska i normala fall vara noll.  

Man knyter kortet mot existerande kortgrupp för den typen av kort 5.3 Kortgrupper 

Under säkerhet väljer man en giltighetstid på kortet eller ger den rättighet att aldrig upphöra. Notera att laddningsbara kort oftast förlänger sin giltighetstid automatiskt vid varje laddning.  

A screenshot of a phone

Description automatically generated

 

För att ändra på befintligt kort i kortmenyn. Du kan här ändra på de inställningar som också finns när du skapar nytt kort. 

A screenshot of a phone

Description automatically generated

A screenshot of a message

Description automatically generated

Genom att klicka på cirkulationssymbolen så kopplar du bort transaktioner och användare knutna mot kortet för ny användning och knytande till annan användare. 

A screenshot of a phone

Description automatically generated

Personsymbol kommer att ta dig till användare knuten mot kortet, se avsnitt 5.1.1 Användare 

A screenshot of a phone

Description automatically generated

 

Raderar kortet. 

 

5.5 Koppla kontodimensioner 

Vill man exempelvis hårdkoppla en specifik kontodimension inom webbeställningar på ett specifikt kort som gäller över den info man väljer så kan man via denna inställning göra så. Man letar upp kort som ska ha inställningen, väljer kontodimension och fyller i värdet, och sedan sparar. 

 

6 Rapporter 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

A screenshot of a computer

Description automatically generated

I fliken rapporter hittar vi alla rapporter som går att ta ut från systemet, dom viktigaste för Me användare är dom som ligger under mina rapporter som innehåller Microdeb Me i namnet. 

För att ta ut dessa rapporter behöver man klicka på denna ikon på vänster sida av rapporten. 

 

En bild som visar skärmbild, text, linje

Automatiskt genererad beskrivning

Välj då period som ska tas ut genom antingen välja datumen eller någon av dom förinställda knapparna. 
 
Dessa rapporter går att exportera som olika format efter att relevant data har tagits fram. 
 

 

6.1 Autorapporter 

Det går även att schemalägga dessa rapporter via denna knapp under ”Mina rapporter”.  

En bild som visar vit, Teckensnitt, linje, skärmbild

Automatiskt genererad beskrivning

Skapa sedan ett nytt schema via denna knapp.  

En bild som visar text, skärmbild, linje, kvitto

Automatiskt genererad beskrivning

 

Fyll sedan i Namn på rapportutskicket, e-post, frekvens på utskick och vilken period den ska skicka. OBS klicka enter efter e-post fylls i för att välja den e-posten. 

Klicka sedan på Sparaknappen för att göra klart autoutskicket   

En bild som visar skärmbild, text

Automatiskt genererad beskrivning

När en autorapport är uppsatt så kommer ikonen på den rapporten få en tjockare ikon som visar att denna rapport har ett automatiskt utskick. 

 

 

6.2 Systemrapporter 

Samtliga systemrapporter kan exporteras till PDF-format. 

6.2.1 Registrerade kort 

För utsökningar baserade på alla kort som finns i systemet. 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

6.2.2 Kontrollistor 

E-journal, kontrollista från kassan. Man väljer enhet, kassa samt mellan vilka datum man vill se kontrollistan. OBS! Endast en kassa kan kontrolleras åt gången. 

En bild som visar text, skärmbild, Teckensnitt, dokument

Automatiskt genererad beskrivning

När väl kontrollistan laddats in så kan man söka i text, markera, eller skriva ut specifika delar. Du kan även exportera framtagen kontrollista till txt-format. Varje kvitto eller händelse i kassan är uppdelat med likamedstecken i en rad (==========). 

6.2.3 Prislistor 

Enklare visning av artikellista. Ligger kvar men har ersatts av ”Komplett artikellista” under ”Mina Rapporter”. Har ej sortering på enhetsnivå, bara på namn, artikelnummer, varugrupp eller försäljningspris. 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

 

6.2.4 Timrapport 

Möjlighet att ta ut antal transaktioner mellan hela timmar för specifik enhet och kassa för vald period. Exporterbar till PDF. 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

6.2.5 Dagrapport 

Möjlighet att ta ut gjorda dagrapporter för valda enheter och kassor för period man väljer. Kommer visa varje dagrapport per dag och kassa för att sedan summera per enhet och för alla enheter och kassor för vald period. Exporterbar till PDF. 

 

6.2.6 Kortvärdesrapport 

Möjlighet att ta ut hur mkt kortvärde som ligger på den typ av kort man väljer. Brukar för det mesta användas för laddningsbara kort och utgående kortskuld vid uttagstillfället i slutet av månaden. Kan sorteras på namn, kortnummer, anstnr eller kundkoppling. Du har också möjlighet att ta ut kortvärde även på de andra korttyperna som är Löneavdrag eller Representation. 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

6.2.7 Artikelstatistik 

Möjlighet att ta ut artikelstatistik för specifik kassa eller alla kassor under en enhet. 

6.2.8 Exportlista med förmånslunch 

Ej aktuell rapport.  

 

6.2.9 Korttransaktionshistorik 

Möjlighet att få fram kontoutdrag på ett specifikt kort för att se historik av transaktioner.  

A screenshot of a computer

Description automatically generated

6.2.10 Underlag för löneavdrag 

Möjlighet att ta ut underlag i excelform baserat på vald kund, enhet och period. Exceldokumentet innehåller sedan tre flikar, Summering per kund, summering per anställd, samt komplett artikelförsäljning per enhet och person. Denna rapport används om man har någon form av lönekortsintegration via Microdeb. 

Finns även under ”Mina Rapporter” som separata underlag att kunna ta ut eller få mailet på schedulerad tid. 

 

 

6.2.11 Följesedel 

Möjlighet att ta ut ordrar som är lagda för vald period. Detta är ett komplement till om man har Tjänstebeställning som modul.  

A screenshot of a computer

Description automatically generated

 

6.2.12 Mina Rapporter 

Dessa rapporter är något som kan scheduleras att mailas ut och kan exporteras till olika format. Det finns ett antal fördefinerade rapporter som är generella.  

Möjlighet finns om behov uppstår att skapa för Era egna behov specifika rapporter. För detta behöver ni kontakta Microdebs support för ytterligare information. 

 

Genom att klicka på klocksymbol kan man också schemalägga rapporten. 

Klicka sedan på ”nytt blad”-ikonen för att sätta upp schemaläggning och mailadress. 

En bild som visar text, linje, kvitto, skärmbild

Automatiskt genererad beskrivning

7 Inställningar 

I denna meny finner du olika inställningar, uppdelade på alternativen Företagsinställningar, Köksskrivare, Kassainställningar respektive Microdeb Me

 

7.1 Företagsinställningar 

Alla företagsinställningar brukar sättas upp vid kundinstallation och behöver därefter inte ändras om inte kund ändrar något som kan påverka setup, ex namn eller organisationsnummer. Kontakta Microdebs support om något här ska ändras. 

7.2 Köksskrivare 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Köksskrivare är oftast frikopplade skrivare med annat kvittopapper än normala kvittoskrivare. Dessa brukar stå ute i köken där beställningar kan behövas tas emot. Här finns möjlighet att benämna om köksskrivarnas namn. Du kopplar köksskrivare på artikelnivå samt ytterligare kassainställningar. Vid behov av köksskrivare eller inställningsfrågor kontakta Microdeb support. 

 

7.3 Kassainställningar 

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Välj enhet & kassa detta gäller. 

A screenshot of a phone

Description automatically generated

För att komma åt de separata inställningarna, klicka på plustecknet för att utvidga. 

 
Många av dessa inställningar har 3st kolumner med samma information eftersom det är uppdelat på Företag, enhet och kassa nivå. Då kolumner längst åt höger tar prio, så har du olika inställningar på samma kolumn så kommer den på höger vara det som sätts. Men har du bara inställningar på vänster så kommer det gälla för alla kolumner höger om den, så inställningar som görs på Företagsnivå (längs åt vänster) kommer gälla för alla kolumner höger om den kolumnen om det inte står något annat i någon av kolumnerna höger om det fältet.  
 

Alla inställningar sätts upp vid installation och bör ej ändras utan att kontakta Microdebs support då detta kan påverka drift. 

 

Artiklar 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Automatisk Artikel 

 

 

 

Automatisk artikel per kortgrupp 

 

 

 

Enhet X 

 

 

 

Enhet Y 

 

 

 

Enhet Z 

 

 

 

Position automatiskt antal 

 

 

 

Position flerdimentionsartiklar 

 

 

 

Varningsfärger 

 

 

 

Öppna Artiklar 

 

 

 

 

 

Behörigheter 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Lösen Inställningar 

 

 

 

Lösen Kassörredovisning 

 

 

 

Lösen Knappinställningar 

 

 

 

Lösen Kontrollista 

 

 

 

Lösen Kreditering 

 

 

 

Lösen Layouteditering 

 

 

 

Lösen Redovisning 

 

 

 

Lösen Returer 

 

 

 

Lösen Start 

 

 

 

Lösen Statestikrapporter 

 

 

 

Lösen X-rapport 

 

 

 

Lösen Z-rapport 

 

 

 

 

 

Betalmedel 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Betalmedel avrundning 

 

 

 

Betalmedel kassörredovisning 

 

 

 

Betalmedel lådöppning 

 

 

 

Betalmedel med avrundning ex moms 

 

 

 

Betalmedel singeringskvitto 

 

 

 

Minsta myntvalör 

 

 

 

Redovisning vid fakturering 

 

 

 

Varugruppsnummer för redovisning vid fakturering 

 

 

 

Växeluträkning valfritt betalmedel 

 

 

 

 

 

Bord 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Bekräfta registrering till befintligt bord 

 

 

 

Bekräfta ändra bord 

 

 

 

Bordshantering 

 

 

 

Bordsnummertvång 

 

 

 

Dela bord mellan kassörer 

 

 

 

Högsta automatiska ordernummer 

 

 

 

Köksutskrift när bord/order sparas 

 

 

 

Parkering per kassör 

 

 

 

Registerna antal gäster 

 

 

 

Registerna bordreferens 

 

 

 

Saldonota 

 

 

 

Tillåt registrering till befintligt bord 

 

 

 

Varning öppna bord 

 

 

 

 

 

Cashguard 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Anslutningssträng 

 

 

 

Betalmedelskod 

 

 

 

Initieringssträng 

 

 

 

Provider 

 

 

 

 

 

Externkortsystem 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Acceptera automatiskt signeringskvitto 

 

 

 

Aktivera externkort 

 

 

 

Betalmedelskoder 

 

 

 

’Close batch’ vid avläsning 

 

 

 

Floorlimit 

 

 

 

Id-kontroll 

 

 

 

Id-kontroll belopp 

 

 

 

Manuell inmatning bankkortsnummer 

 

 

 

Maxlängd kortnummer 

 

 

 

Minsta kortnummerslängd 

 

 

 

Provider 

 

 

 

Server 

 

 

 

Sökväg på servern 

 

 

 

Terminalrapport vid avläsning 

 

 

 

Tillåt bankkort offline 

 

 

 

Tillåt manuell inmatning 

 

 

 

 

 

Företag 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Bakgrundsbild 

 

 

 

Bakgrundsbild knappar 

 

 

 

Bildlogotyp kvittofot 

 

 

 

Bildlogotyp kvittohuvud 

 

 

 

Bildlogotyp värdekupongens fot 

 

 

 

Bildlogotyp värdekupongens huvud 

 

 

 

Kassör måste vara instämplad 

 

 

 

Registera personal 

 

 

 

Text kvitto fot 

 

 

 

Text kvitto huvud 

 

 

 

Text värdekupong fot 

 

 

 

Text värdekupong huvud 

 

 

 

Texter kortladdning 

 

 

 

 

 

Internkortsystem 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Affärsområde 

 

 

 

Aktivera internkort 

 

 

 

Alternativa sökindex internkort 

 

 

 

Antal dagar kort gäller efter laddning 

 

 

 

Antal gäster måste fyllas i 

 

 

 

Bekräfta kortbetalning 

 

 

 

Endast siffror i kortnummer 

 

 

 

Företagsnamn på kvittot 

 

 

 

Företagstillhörighet nya kort 

 

 

 

Kassörlös kassa 

 

 

 

Kontoutdrag på saldokontroll 

 

 

 

Kortmaskningsprofil 

 

 

 

Kortnummer administration 

 

 

 

Kortnummer på kvitto 

 

 

 

Kortnummer Z-avläsning 

 

 

 

Kortpris kräver full betalning 

 

 

 

Korttyp 4 ej tillåten 

 

 

 

Krypterade kortnummer 

 

 

 

Ladda Endast registrerande kort 

 

 

 

Laddningsterminal 

 

 

 

Lås kort efter köp 

 

 

 

Max laddvärde 

 

 

 

Max tillåten längd kostnadsställe 

 

 

 

Max tillåten längd objekt 

 

 

 

Max tillåten längd projekt 

 

 

 

Mat tillåten längd verksamhet 

 

 

 

Max tillåtna längd antal gäster 

 

 

 

Maxlängd kortnummer 

 

 

 

Minsta tillåtna längd kostnadställe 

 

 

 

Minsta tillåtna längd objekt 

 

 

 

Minsta tillåtna längd projekt 

 

 

 

Minsta tillåtna längd verksamhet 

 

 

 

Momsfri prislista 

 

 

 

Namn på kvitto 

 

 

 

Port seriell kortläsare 

 

 

 

Prefix oregistrerade kort 

 

 

 

Rapportera avbrutet köp 

 

 

 

Rubrik ’Antal gäster’ 

 

 

 

Rubrik ’Avdelning’ 

 

 

 

Rubrik ’Företag’ 

 

 

 

Rubrik ’Kostnadställe’ 

 

 

 

Rubrik ’Objekt’ 

 

 

 

Rubrik ’Projekt’ 

 

 

 

Server 

 

 

 

Skriv saldo korttyp 5 

 

 

 

Specificera ny kortgrupp 

 

 

 

Tillåt flera internkort 

 

 

 

Tillåtna prefix för nya kort 

 

 

 

Tillåtna tecken antal gäster 

 

 

 

Tillåtna tecken objekt 

 

 

 

Tillåtna tecken projekt 

 

 

 

Tillåtna tecken verksamhet 

 

 

 

Tillåtna tecken Verksamhet 

 

 

 

Typ av seriell kortläsare (ex HCR360) 

 

 

 

Undantag från ett köp per dag 

 

 

 

Visa exporterade vid saldokontroll 

 

 

 

Visa namn efter köp 

 

 

 

Visa namn på kunddisplay 

 

 

 

Välj dublettkort enligt systemid 

 

 

 

Ändra förifyllda proj/obj/verksamh 

 

 

 

 

 

Kassafakurering – ANVÄNDS EJ 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Alltid ref vid samlad fakurering 

 

 

 

Bekräfta kreditering 

 

 

 

Bekräfta val av kund 

 

 

 

Beskrivning av fakturatyper 

 

 

 

Betalmedel för kassafakturering (0=ej aktiv) 

 

 

 

Debetorderreferens 

 

 

 

Fakturareferens 1 

 

 

 

Fakturareferens 2 

 

 

 

Fråga kreditera alla 

 

 

 

Kreditera endast tidigare fakturerat 

 

 

 

Maxlängd fakturareferens 

 

 

 

Namn externt system 

 

 

 

Namn internt system 

 

 

 

Radtext faktura 

 

 

 

SQL-anslutning exporthistiorik 

 

 

 

Sökväg kassafakturering 

 

 

 

Tillåt samlad fakturering 

 

 

 

 

 

Kassainställningar 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Automatisk utloggning 

 

 

 

Bekräfta makulering 

 

 

 

Bekräfta tillgodokvitto 

 

 

 

Beloppskontroll flytta betalmedel 

 

 

 

Blackboard 

 

 

 

DLL-sökväg 

 

 

 

Inga skärmtangentbord 

 

 

 

Intervall keep-alive 

 

 

 

Kassan behåller tangentfokus 

 

 

 

Kassanamn 

 

 

 

Kassörtitel 

 

 

 

Kombinera flera procentrabatter 

 

 

 

Loggfil till server 

 

 

 

Lokalitet 

 

 

 

Lösen krävs för returer 

 

 

 

Makrotangenter skärmtangentbord 

 

 

 

Max överbetalning alla betalmedel 

 

 

 

Max överbetalning per betalmedel 

 

 

 

Paus vid registrerat 

 

 

 

Registrering växelkassa 

 

 

 

Rensa skärm automatiskt efter köp av gäst 

 

 

 

Rubriker returtyper 

 

 

 

Systemidentifikation ("uppdragsnummer")  

 

 

 

Sälj med öppen låda 

 

 

 

Tangentbordsbuffring 

 

 

 

Tillåt flera kvittokopior 

 

 

 

Tillåt flytta betalmedel 

 

 

 

Tillåt kombinerade returkvitton 

 

 

 

Tillåt kvittokopia 

 

 

 

Tillåt ändra artikelnummer 

 

 

 

Timeout för meddelanderutor 

 

 

 

Timeout vid registrering 

 

 

 

Titel "Kassörkod" 

 

 

 

Uppdatera layout efter avläsning 

 

 

 

Utbetalning valfritt betalmedel 

 

 

 

Utökad loggning 

 

 

 

Visa meddelande att kvitto skrivs ut 

 

 

 

Visa meny vid högerklick 

 

 

 

Välj returorsak 

 

 

 

Återgå till huvudlayout 

 

 

 

 

 

Kontrollenhet 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Betalmedel faktura 

 

 

 

Organisationsnummer 

 

 

 

Port 

 

 

 

Utskrift kontrollkod 

 

 

 

 

 

Meddelande 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Köksmeddelanden 

 

 

 

Manuella köksmeddelanden 

 

 

 

 

 

Offline 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Kortaddning offline 

 

 

 

Korttyper offline 

 

 

 

 

 

PIN-pad 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Aktivera PED 

 

 

 

Autosvar dragna chipkort 

 

 

 

Dubbla PED 

 

 

 

Läs internkort i PED 

 

 

 

PED-reset 

 

 

 

Signeringskvitto 

 

 

 

Språkkod PED 

 

 

 

Tillåt signaturköp 

 

 

 

 

 

Pris 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Hantera prislista som rabatt 

 

 

 

Happy hour prislista 

 

 

 

Happy hour tider 

 

 

 

Maxpris 

 

 

 

Moms 

 

 

 

Tillåt nollpris 

 

 

 

 

 

PTM Kupong – ANVÄNDS EJ 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Antal dagar PTM Kupong gäller 

 

 

 

Beloppsgränser PTM Kupong 

 

 

 

Bildlogotyp PTM Kupong fot 

 

 

 

Bildlogotyp PTM Kupong huvud 

 

 

 

Texter PTM Kupong fot 

 

 

 

Texter PTM Kupong huvud 

 

 

 

 

PTM Web – ANVÄNDS EJ 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Automatiskt ordernummer 

 

 

 

Hämta automatisk dagensorder 

 

 

 

PTM Web Sessions id 

 

 

 

PTM Web URL 

 

 

 

Timeout låsta order via PTM Web 

 

 

 

 

 

Rapporter och statistik 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Använd lokal klocka 

 

 

 

Arkiveringskataloger 

 

 

 

Avrunda 

 

 

 

Datumformat 

 

 

 

Export dagrapporter 

 

 

 

Export transaktioner 

 

 

 

Förhandsgranska rapporter på skärmen 

 

 

 

Försäljningsstatistik 

 

 

 

Försäljningsstatistik per artikel 

 

 

 

Gästnota 

 

 

 

Intervall timrapport 

 

 

 

Kassastatistik 

 

 

 

Kassörredovisning krävs 

 

 

 

Kassörstatistik 

 

 

 

Klockslag avläsning 

 

 

 

Kontroll av transaktionen via plugin 

 

 

 

Lokala journal kopior 

 

 

 

Maxbelopp i kassörredovisning 

 

 

 

Nollställ statistik vid Z-avsläsning 

 

 

 

Plocklista 

 

 

 

Signeringsrader returkvitton 

 

 

 

Skriv ut Z-rapport 

 

 

 

Splitta kopplade artiklar 

 

 

 

System kassörer 

 

 

 

Tillgodokvitton 

 

 

 

Tillåt flera Z-avläsningar 

 

 

 

Varugrupper ex moms 

 

 

 

Värden på Z-rapport 

 

 

 

 

 

Redovisning 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Artikel för kassörsdifferens 

 

 

 

Beloppskontroll redovisning 

 

 

 

Betalmedel ingående behållning 

 

 

 

Betalmedel insättning 

 

 

 

Intäktskonton 

 

 

 

Konto kassadifferens 

 

 

 

Redovisningskonto moms 

 

 

 

Utgiftskonton 

 

 

 

 

 

Skrivare 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Alltid kundkvitton 

 

 

 

Anställningsnummer på PTM-kupong 

 

 

 

Antal försök köksskrivare 

 

 

 

Använd backup köksskrivare 

 

 

 

Ask For Receipts 

 

 

 

Avaktivera kontroll av pappersmatning 

 

 

 

Avaktivera kontroll DSR-signal 

 

 

 

Backup köksskrivare 

 

 

 

Detaljerade följesedlar 

 

 

 

Detaljerade signeringskvitton 

 

 

 

Extra rader följesedel 

 

 

 

Fritexter kundkvitton 

 

 

 

Följesedelskopior 

 

 

 

Gruppera artiklar engligt momssats 

 

 

 

Gruppera decimalartiklar på kvitto 

 

 

 

Hastighet kvittoskrivare 

 

 

 

Kassalåda pulstid AV 

 

 

 

Kassalåda pulstid PÅ 

 

 

 

Kassalåda som öppnas 

 

 

 

Kortnummer på PTM-kupong 

 

 

 

Kunddisplay kvittoskrivare 

 

 

 

Kvittonummer köksskrivare 

 

 

 

Köksmeddelanden kundkvitton 

 

 

 

Köksskrivare 

 

 

 

Lådöppning köksskrivare 

 

 

 

Mindre typsnitt kvittoskrivare 

 

 

 

Namn på värdekupong/PTM-kupong 

 

 

 

Port kvittoskrivare 

 

 

 

Portar köksskrivare 

 

 

 

Position värdekupong/biljett 

 

 

 

Separata värdekuponger 

 

 

 

Serieport lådöppning 

 

 

 

Skriv datum och tid på kunddisplay 

 

 

 

Skriv ej ut 0-pris artiklar på kvitto 

 

 

 

Skriv ut underartiklar 

 

 

 

Specificera total rabatt 

 

 

 

Specifierade kundkvitton 

 

 

 

Stort kvittonummer på köksutskrift 

 

 

 

Stort typsnitt köksutskrift 

 

 

 

Veckodag på värdekupong 

 

 

 

Visa meddelande riv av kvitto 

 

 

 

Vänstermarginal kvittoskrivare 

 

 

 

Väntetid mellan utskriftsförsök 

 

 

 

Värdekuponger 

 

 

 

Värdekupongsskrivare 

 

 

 

Ytterligare kunddisplayer 

 

 

 

Öppna låda 

 

 

 

 

 

Språk 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Språkkod 

 

 

 

 

Valutor 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Valutor 

 

 

 

Växel utländsk valuta 

 

 

 

 

Vending 

Företagsnivå 

Enhetsnivå 

Kassanivå 

Högsta kreditbelopp 

 

 

 

 

 

 

7.4 Microdeb Me 

Manualer för Microdeb Me, Microdeb Biz Lt och Microdeb Biz Pro återfinns I separata dokument. 

 

8 Tjänstebeställning 

Om ni som kund använder er av Tjänstebeställning i portalen kommer ni ha en egen meny förEn bild som visar text, skärmbild, Teckensnitt, vit

Automatiskt genererad beskrivning detta.  

 

8.1 Beställningar 

… 

 

8.2 Inställningar 

… 

 

8.2.1 Systeminställningar 

… 

 

8.2.2 Leveransområden 

… 

 

8.2.3 Allergier och avvikelser 

… 

 

8.2.4 Stängda dagar 

… 

 

8.3 Listor 

… 

 

9 Systemknappar En bild som visar skärmbild, design

Automatiskt genererad beskrivning

I övre högra hörnet finns det fyra knapparna [Byt profil], [Mina inställningar], [Helskärm] och [Logga ut]

 

9.1 Byt profil 

Klicka på denna knapp för att växla mellan enterprisenivå, företagsnivå och enhetsnivå. Du kommer att presenteras av motsvarande lista som vid inloggningen, och samma eventuella begränsningar beroende på kontots rättigheter gäller. 

 

9.2 Mina inställningar 

Här kan du ändra ditt lösenord eller uppdatera din personliga information. Notera att detta enbart gäller för använda vars konton ligger sparade på Microdebs molnserver. Loggar man in med SSO eller federerad inloggning så har dessa inställningar har ingen funktion. 
 

9.3 Helskärm 

Klicka på denna knapp för att växla webbläsaren till fullskärm. För att lämna fullskärm så trycker man i regel på ESC-tangenten – med detta kan variera per webbläsare. 

 

9.4 Logga ut 

Loggar ut dig från Backoffice. Skillnaden mot att bara stänga din webbläsare är att det senare håller din session öppen i 20 minuter. Detta betyder att om du inom denna period öppnar Backoffice din webbläsare igen så är du redan inloggad. 

 

9.5 Ändra språk En bild som visar text, skärmbild, Teckensnitt, Rektangel

Automatiskt genererad beskrivning

Strax till vänster om systemknapparna finns språkväljaren. Klicka på flaggan för att växla mellan svenska och engelska.